Når Apple eller Samsung sender en ny topmodel på markedet, gør de det naturligvis altid i den tro eller i hvert fald forhåbning, at det bliver den mest populære model, og at det er den som alle kunderne automatisk vil efterspørge. Det er dog langt fra altid, at det lige er det nyeste og smarteste der også er det, som kunderne rent faktisk også helst vil have fingrene i.
På Mobil.nu kan man således læse at den nyeste American Customer Satisfaction Index undersøgelse viser, at det hverken er den nyeste iPhone 7 fra amerikanske Apple eller Galaxy 8 fra Sydkoreanske Samsung, der er de mest populære modeller i USA, hvis man spørger de amerikanske forbrugere. Det er nemlig iPhone SE, der efterhånden har et år på bagen, der løber med denne ære.
Tendens: Vi vil (også) have små skærme
Når man sidder og kigger på guide til den bedste mobiltelefon, så er der ofte ros til store skærme, der gør det lettere at læse på, navigere rundt på og se film og lignende på. Der er dog en ting disse guides og tests ikke tager højde for, og det er, at det faktisk ikke altid er det som forbrugerne også rent faktisk gerne vil have.
Selvom de store producenter står i kø for at lave vildere og vildere skærme, der bliver større, bedre og mere holdbare, så er der nemlig rigtig mange forbrugere, der rent faktisk overspørger mindre skærme, hvilket iPhone SE er et lysende eksempel på (skærmen er 4 tommer).
I sin tid sagde Apple legenden Steve Jobs, at der ikke burde laves smartphones, der ikke kunne opereres med én hånd, og i hans levetid var 4 tommer da også det største, hvilket i den grad dog har ændret sig. Derfor vil han måske ligge og godte sig en lille smule i graven med tanken om, at iPhone SE med de fire tommer netop er den mest populære.
Så selvom tendensen lige nu i den grad er større og større skærme, så er der også en tendens til at vi gerne vil tilbage til dengang, hvor vi kan nå alt på skærmen på vores smartphones, uden at skulle bruge to hænder.