“Nye” mærker bliver mode

0
179

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

I moden kan det ofte være svært at forudse, hvad der kommer til at hitte. I hvert fald medmindre man er trendforsker eller modeekspert og lever af det. Nogle gange er det de mest usandsynlige ting, der går hen og bliver mode. Da Hugo Boss lavede uniformerne til nazisterne under anden verdenskrig, var det nok de færreste der havde troet at de ville være på catwalken overalt i verden.

Da den tyskfødte Levi Strauss lavede de første jeans for godt 150 år siden, havde han nok heller ikke forudset, at han havde skabt hvad det skulle blive den mest populære type bukser til mænd og kvinder. Sådan har vi set mange eksempler på brands, der har bevæget sig fra et sted til et andet. Herunder kan du se et par eksempler på det.

Carhartt 

Der er nok mange der kender det amerikanske mærke Carhartt, der er blevet utrolig udbredt. Først lidt inden for streetwear, men senere også i den mere almindelige casual mode. Nogen har nok også have set taglinen “work in progress” – og carhartt er da også et helt klassisk arbejdstøjmærke. Det er dog et mærke, som mange er begyndt at gå, langt væk fra byggepladser og lignende. Carthartt er da efterfølgende også begyndt at lave deres design om, så de pleaser dem der gerne vil gå med det, men som ikke vil løfte en skovl.

Patagonia

Egentlig var mærket Patagonia henvendt til vandrere og bjergbestigere. Det blev det brugt til de første 45 år, og det gør det stadig, men nu er der også andre, der har fået øjenene op for mærket. Inden for de senere år, er t-shirts med deres let genkendelige logo med bjergtoppe dukket op flere og flere steder.

Store fashionable mærker som Kenzo, Gucci og lignende vil nok altid sætte dagsordenen inden for de store modescene, men bevæger man sig lidt mere ud i afkrogene ser man mere og mere af denne form for casual og praktiske mode.