Få styr på din mentale sundhed

0
32

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

Corona har været en psykisk belastning for os alle. Pandemien påvirker os nemlig på et utal af måder, og vi har skullet tilpasse og ændre vores liv på næsten alle tænkelige måder. Vi har skullet forholde os til en ændret hverdag, smitterisiko, sygdom og dødsfald – og oveni kommer også alle de økonomiske vanskeligheder, som det har medført. Mange er blevet hjemsendt eller arbejder hjemmefra, imens andre har mistet deres job. Ifølge statistik er der så mange som 50 % af os, der oplever at deres psykiske helbred er blevet påvirket markant af pandemien. Vi har derfor her samlet nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at styrke sin trivsel og mentale sundhed midt i en verdensomspændende pandemi.

Skab struktur i hverdagen

Vores hverdag har som sagt ændret sig på mange væsentlige punkter med bl.a. hjemmearbejde, hjemmeskole og meget mere – og det har ændret den struktur, som vi ellers er vant til og dermed også taget lidt af kontrollen fra os. Det kan vi dog værne os imod ved at skabe lidt mere struktur i den nye hverdag. Her kan det være en god idé at lave tidsplaner, så man ved, hvad man skal på hvilke tidspunkter – og så kan det også være en god idé at lave to-do-lister, så man ved, hvad man skal have nået i løbet af dagen.

Hold dig fysisk aktiv

Motion er ikke kun godt for vores fysiske sundhed. Det er også godt for vores mentale sundhed. Det er derfor en god idé at gøre fysisk aktivitet til en integreret del af hverdagen. Siden fitnesscentrene er lukkende, giver det god mening at investere tid i f.eks. yoga derhjemme eller gåture i skoven. Yoga øger bl.a. muskelstyrke og øger fleksibiliteten – og så hæver det også dit energiniveau og din koncentrationsevne, imens gåture gavner dit humør, mindsker stress, regulerer appetitten og øger kreativiteten. Planlæg derfor en times yoga og/eller gåtur i løbet af dagen, så du også kommer lidt ud og får rørt dig mere end kun fra kontorstolen og over i sofaen.

Snak med en professionel

Når det hele virker svært og man ikke rigtig har nogen at snakke med, kan det også være en idé at tale med en professionel som f.eks. denne psykoterapeut i Odense. Det kan give et godt indblik i dig selv, som du måske har manglet og giver dig de nødvendige redskaber til at komme godt gennem pandemien på trods af en helt omvæltet hverdag. Det er ikke et nederlag at bede om hjælp – og det kan i værste fald føre til langt større konsekvenser end du måske lige havde regnet med, hvis du blot ignorerer de signaler, du får fra din krop og din psyke.