Få struktur i din hver dag

0
168

Det kan være en god idé at skrible dagens gøre mål ned. Det er næsten umuligt at kunne forlange, at man skal kunne huske alt. Det kan derfor være en god idé at anskaffe sig en kalender, bruge den kalender man har på sin smartphone, eller få sig en opslagstavle, der kan hænge et sted, hvor der sker en del aktivitet. For eksempel køkkenet. Opslagstavler kan være ret nyttige til husstande med flere personer, da alle så kan følge med i, hvad de sker af aktiviteter, folk skal i husstanden.

Husk træning og sund kost

Det er ikke altid energien lige er der efter en lang dag på arbejdet til f.eks. at få motioneret eller lavet en sund og varieret aftensmad. Når du for eksempel træner, frigiver du endorfiner, der er et lykkehormon, der frigives i hjernen. Det kan derfor være en god idé, at på en fast ugentlig dag at planlægge træningsprogram og madplan for ugen. Så har du hvert fald også forventningsafstemt ugen, og forberedt dig på, hvad du skal. Der skal jo altid være plads til en smutter, men ved at have forberedt dig, så kan det være, at det forekommer sjældnere.

Adskil arbejde og privatlivet

Det kan være lettere sagt end gjort. Men det kan være godt for din livskvalitet at få etableret grænserne mellem dit arbejdsliv og privatliv. Det kan være, at du sætter dig for, at du slet ikke må kigge på arbejdet mere for den pågældende dag, når du er kommet hjem. Det kan også være, du laver aftaler med familie eller venner, så du ved at have en forpligtelse over for dem, så kan lade arbejdet ligge. Det kan nemlig bevirke til, at du får slappet mere af og giver slip. Din hjerne får mulighed for en pause, så der er fornyet energi at bruge af næste dag.