Tips til at skrive vigtige e-mails

0
91

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

Det kan godt være en smule stressende, når man skal skrive en vigtig e-mail. Det kan for eksempel være til en jobansøgning eller en virksomhedskunde. Uanset hvad er der en række ting, som man skal have i tankerne, når man skriver en vigtig e-mail. Her kan du læse nogle af disse ting.

Få styr på grammatikken

Grammatikken er utroligt vigtigt, når du skal skrive en e-mail. Du bør således sikre dig, at du læser din e-mail grundigt igennem, inden du sender den afsted til din modtager.

Det kan dog være svært at have helt styr på grammatikken, hvis man skriver i et fremmed sprog. Hvis du står i sådan en situation, så kan du med fordel kontakte en oversætter. Det kan for eksempel være en dansk fransk oversætter.

Skriv det rette emne

Når du skal formulere emnet til din e-mail, så er det vigtigt, at du forklarer det på en måde, så det passer til substansen af din mail. Dog skal emnet stadig være kort og præcist.

Brug de rigtige formalia

Formalia skal være rigtige, når du skriver en e-mail. Du skal således altid sørge for konstruere din e-mail med de rette formalia, så din e-mail bliver så professionel som muligt.

Fokusér på din tone

Med et par forkerte ordvalg kan din mail komme til at lyde helt anderledes, end du har ment. Så sørg for at holde øje med, at din tone er den rigtige.

Vær kort og præcis

Du bør stræbe efter at gøre din e-mail så kort og præcis som muligt. Det er nemlig ikke optimalt for din modtager, som skal læse en utroligt lang e-mail, når du sagtens kunne have kortet budskabet ned.

Husk venligheden

Det er vigtigt, at du sørger for at være venlig i din e-mail. Det kan du for eksempel gøre ved at afslutte din e-mail med: ”Hav en rigtig god dag”.