Teknologi: Hvordan AI finder vej ind i virksomhederne!

0
213

Undersøgelser viser, at kun 4 % af alle tyske virksomheder i øjeblikket benytter sig af kunstig intelligens, og kun 2 % integrerer den virkelig i deres virksomhed. I dag findes der allerede mange effektive og velfungerende applikationer, men de anvendes stadig alt for sjældent. Hvis denne udvikling fortsætter, vil de tyske SMV’er fortsat miste teknologisk terræn. De mulige anvendelser spænder fra dataanalyse til nye produkter og tjenester til nuværende forretningsmodeller. Det er grund nok til at se nærmere på AI og dens potentiale for industrien og erhvervslivet.

Hvor vigtig er kunstig intelligens for virksomhederne?

Størstedelen af alle beslutningstagere opfatter kunstig intelligens som en lettelse for medarbejderne med hensyn til analyseprocesser og rutinearbejde. I den forbindelse er der bekymring for tab af arbejdspladser og hele erhvervsgrupper. Kunstig intelligens vil faktisk skabe mere produktive job i stedet for at fjerne erhverv. I de kommende år vil livet fortsat ændre sig, og kunstig intelligens vil ikke kun finde vej ind på arbejdsmarkedet, men også i hverdagen. Udbydere som Bet implementerer moderne teknologier for at tilbyde deres kunder en intuitiv brugeroplevelse.

Derfor er spiltilbuddene og mulighederne her orienteret mod brugernes individuelle behov, som stadig vedrører hobbyer. Disse portaler er i stand til at reagere på kundernes ønsker og løbende tilpasse det aktuelle tilbud. Samtidig øger intelligente systemer sikkerheden ved at genkende spiladfærd så tidligt som muligt og gribe ind.

For den nuværende økonomi er kunstig intelligens en af fremtidens nøgleteknologier, som fortsat vil være af stor betydning i de kommende år. Det viser nye muligheder for ens egen virksomhed. De virksomheder, der allerede har planer om at anvende kunstig intelligens, adskiller sig fra de nuværende tal for brugen. Dette svarer til 24 % ved en direkte sammenligning. Den digitale sammenslutning Bitkom har gennemført denne repræsentative undersøgelse blandt mere end 6.000 virksomheder for at få et billede af iværksætternes holdning til kunstig intelligens.

Iværksætternes forventninger til AI

Hvis en virksomhed endnu ikke har kigget nærmere på kunstig intelligens, mangler den som regel personale, tid eller simpelthen de finansielle ressourcer til at gøre det. Næsten halvdelen af alle virksomheder ønsker at vente og se, hvordan AI udvikler sig i fremtiden. I princippet tilbyder kunstig intelligens en række meget overbevisende styrker og fordele, som til gengæld kan fremme virksomhedens egen forretning.

Risikoen for menneskelige fejl kan således reduceres betydeligt. Samtidig håber mange iværksættere at kunne forbedre deres ekspertise ved hjælp af kunstig intelligens. De fleste forventer således en optimering af produkter og tjenester, hvis de beslutter sig for at integrere AI i deres egen virksomhed. Derfor er kunstig intelligens en grundlæggende teknologi, som åbner for yderligere forskellige muligheder.

Anvendelse af kunstig intelligens i virksomhedernes arbejdsområder

Når det gælder personlig reklame, benytter virksomhederne sig oftest af kunstig intelligens. Samtidig ønsker virksomhederne at forbedre deres interne produktionsprocesser betydeligt gennem de nye teknologier eller gøre kundeservicen mere effektiv. Hvis forbrugerne opsøger den praktiske service i mange store netbutikker, møder de automatiserede chatbots til de mest almindelige spørgsmål. Der er ingen medarbejder i den anden ende; kundernes forespørgsler matches med svarene i systemet og besvares. Det sparer virksomheden for en masse personale og kræfter. Samtidig får kunden det svar, som han håbede på. Hvis det ikke går videre på dette tidspunkt, henvises det til kundeservice. Denne forsorteringsproces gør hele kundeserviceområdet meget mere effektivt.

Der er ingen tvivl om, at især mindre virksomheder stadig er tilbageholdende med at investere deres penge i kunstig intelligens i dag. Der kan dog forventes en betydelig stigning her i de kommende år. Ikke mindst de seneste to års nedskæringer har bidraget til, at mange iværksættere stadig holder lav profil, når det gælder investeringer i nye teknologier. Samtidig har det seneste år vist, hvor vigtigt det er at følge med digitaliseringen og samtidig skabe mere fleksible og decentraliserede arbejdspladser, der ikke længere er bundet til ét sted.

Hvad er fordelene og ulemperne ved AI?

De klareste fordele ved kunstig intelligens opstår først og fremmest på det operationelle område. Gentagende opgaver elimineres, og processer optimeres. Dette hjælper virksomheden med at spare tid og med at undgå at spilde sine egne ressourcer, men at bruge dem bæredygtigt. Naturligvis har kunstig intelligens også sine ulemper. Mindre kvalificerede medarbejdere vil sandsynligvis ikke kunne blive i et job så længe, hvis det bliver overtaget af AI. Det forventes at ske for omkring 10 % af alle ledende medarbejdere.

Samtidig medfører kunstig intelligens helt nye jobprofiler. Dette skulle kompensere for tabet af arbejdspladser på lang sigt. Især vil lederstillingen og chefrollen ændre sig betydeligt gennem brugen af AI. For eksempel vil lederne være nødt til at redesigne hele deres forretningsmodel endnu en gang for at skabe løsninger, der fungerer effektivt. Afgørende i denne proces er den enkelte medarbejders tankegang, som skal være åben over for ændringerne i virksomheden. Omlægningen går i retning af større autonomi og bedre og mere specialiserede kvalifikationer hos medarbejderne.

Hvordan er det i international sammenligning?

Det vil måske overraske de færreste, men på den internationale arena ligger vi i Danmark ikke i toppen, når det gælder innovation og investeringer i kunstig intelligens. I en sammenligning af nationer klarer Danmark sig dog stadig godt. Med 10 % er danskerne endda lige foran Kina. USA er fortsat den førende inden for AI.

Politikere og erhvervsliv skal gøre en fælles indsats for at udbygge positionen inden for kunstig intelligens. Når alt kommer til alt, vil denne teknologi ikke mindst ændre et lands kerneindustri væsentligt og hjælpe Danmark med at genvinde topplaceringer på verdensplan. Dette gælder især for maskinindustrien og bilindustrien. De ledende politikere er enige om, at de kun kan styrke industrien i Danmark, hvis de selv har fokus på AI.